Maas Binnenvaartmuseum Maasbracht Home Home Home Nieuws Nieuws Nieuws Over ons Over ons Over ons Rondleidingen Rondleidingen Rondleidingen Openingstijden Openingstijden Openingstijden Contact Contact Contact Vrienden v/h museum Vrienden v/h museum Vrienden v/h museum Tjalk “Nooit Volmaakt” Tjalk “Nooit Volmaakt” Tjalk “Nooit Volmaakt” Donateurs en Sponsoren Donateurs en Sponsoren NIEUW Rondvaart door de haven met sluispassage
 foto Harry de Groot Dat scheelde maar een haartje. Geschreven door Wim van Look. Dit verhaal speelt zich af in het voorjaar van 1967. Op de foto, genomen vanaf de Maasbrug in de A2 tussen Maasbracht en Wessem, zie je van achteren naar voren het sleepschip ‘Franziska’ met mijn vader als schipper met een laadvermogen van 1300 ton, tussenin de door mijn vader gehuurde sleepvlet ‘Passant’ met mij als kapitein, en vooraan de sleepboot ‘Triton’. Omdat het op de Maas erg hoog water was, hadden we eerder al de stuurhut van de Franziska afgebouwd om te voorkomen dat we hiermee de spoorbrug van Buggenum zouden raken. Zodoende passeerden we deze spoorbrug heelhuids en ging het tegen de stroming in richting Maasbracht. Omdat mijn vader wist dat daar, ter hoogte van de veerdam van Wessem/Maasbracht, een zware stroom stond, had hij de sleepboot Triton als voorspan genomen. Deze had bij mij op de sleepvlet Passant de sleepdraad op het kopboldertje vast gemaakt, wat achteraf niet zo’n goed idee bleek te zijn, omdat dit tot levensgevaarlijke situaties kan leiden, hetgeen uit het volgende zal blijken: Wij gingen met de Triton voorop naar de linker oever aan de Wessemse kant omhoog, omdat  daar de minste tegenstroom was (even ter verduidelijking: als je stroomopwaarts vaart, zoals in dit geval, dan bevindt de linker oever zich aan je rechter hand, zou je stroomafwaarts varen dan bevindt de linker oever zich aan je linkerhand. ‘t Is maar een weet). Toen we dus stroomopwaarts ter hoogte waren van de invaart van Maasbracht (toentertijd nog voorbij de A2-brug) stak de sleepboot Triton linksaf (naar bakboord) de Maas over richting Maasbracht haven en dat ging vrij vlug. Zodoende hing ik met de Passant tussen de Triton en de Franziska, werd gewoon meegesleurd en kon geen kant op. Ik kwam dwars in de stroom te liggen. Dit was een zeer gevaarlijke situatie. De Passant helde zoveel naar stuurboord (rechts) dat er water in de kuip stroomde. Verdomme! Ik had nog van achteren één van de twee sleepdraden kunnen losgooien, de tweede sleepdraad bleef ergens achterhangen. Ik stond al klaar om in het water te springen toen deze laatste draad brak. Gelukkig! De vlet kwam weer recht, de kuip stond vol met water en stroomde via de stuurhut in de boot. Intussen was de voorspandraad ook los. Ik heb toen vol gas vooruit gegeven en zo ging het water over de achterbak en spuigaten weer overboord. Toen het water uit de kuip was heb ik de vlet met de kop tegen de dijk gelegd en ben maar begonnen het water uit de machinekamer te pompen. Intussen had mijn vader op de Franziska het anker laten vallen. Gelukkig is dat niet gaan krabben met die sterke stroming en lag het schip netjes voor anker, te wachten op wat verder zou gaan gebeuren. Nadat ik het water uit mijn sleepvlet had gepompt en ik zelf een beetje van de schrik was bekomen, ben ik weer terug gegaan naar de Franziska en de sleepboot voor een tweede poging om de Franziska de haven van Maasbracht binnen te slepen, maar nu niet gekoppeld aan elkaar maar met ieder een eigen sleepdraad. En dit lukte wél!                 
Geschreven door Wim van Look